Agencja reklamowa to rodzaj firmy specjalizującej się w tworzeniu kampanii reklamowych dla produktów i marek. Do najczęstszych zadań agencji reklamowej zaliczyć można m.in. projekt i realizację reklam, opracowanie planu, tworzenie strategii promocyjnych, dobór środków przekazu i narzędzi komunikacji, pozycjonowanie, zarządzanie budżetem reklamowym, analiza rynku oraz ocena skuteczności reklam.
Cele agencji reklamowych
Celem strategii działalności firmy reklamowej jest utrzymanie dotychczasowych klientów i przyciągnięcie potencjalnych klientów. Dlatego też agencje reklamowe postępują zgodnie ze strategią marketingową w oparciu o takie elementy jak:
- produkt
- cena
- dystrybucja
- ludzie
- promocja
- świadectwa materialne – zwiększające pewność reklamodawcy, co do jakości oferty i wiarygodności oferenta (np. certyfikaty, referencje, normy ISO i inne)
- proces świadczenia usługi – rozumiany jako procedury standardowe, zwiększające skuteczność i jakość oraz pozytywny odbiór jakości przez klienta.
Działania agencji reklamowych
Działalność agencji reklamowej jest mocno związana z rozwojem nowych mediów i nowymi technologiami. Zatem ich oferta jest elastyczna i dostosowująca się do zmieniających się warunków rynkowych i potrzeb klientów. Do zadań agencji reklamowych zaliczane są:
- przeprowadzenie badań i analiz rynku reklamy
- tworzenie identyfikacji wizualnych
- kreowanie strategii marketingowych
- generowanie idei komunikacyjnych
- przygotowanie opracowań i projektów graficznych
- tworzenie produktów radiowych i telewizyjnych
- planowanie, analizowanie i wybór mediów
- analizowanie segmentów konsumenckich
- opracowanie reklamy i innych form promocji
- umieszczenie reklam w środkach przekazu
- kontrolowanie realizowanie kampanii zgodnie z umowami i wykupionym czasem emisji
- realizowanie budżetu reklamowego i prowadzenie rozliczeń na rzecz klientów
- przygotowanie raportów
Rodzaje agencji reklamowych
Agencje reklamowe różnią się od siebie wielkością i strukturą. W celu kreowania kampanii reklamowych oraz planów działania mogą tworzyć grupy kreatywne, rady planowania lub prowadzić dyskusje pomiędzy poszczególnymi działami.
Próby wyselekcjonowania agencji reklamowych podjęło się swego czasu Amerykańskie Stowarzyszenie Agencji Reklamowych. Zaproponowany podział wygląda następująco:
- Agencja Full Service – koncepcja agencji wciąż się zmienia. W rozumieniu tradycyjnym to agencja oferująca wszystkie usługi konieczne do kompleksowego funkcjonowania reklamy. Może ona zaproponować promocję, kontakty z prasą, projektować itp., według potrzeb klienta.
- Agencja talentów – jest to organizacja łącząca różnorodne talenty w celu produkcji materiału kreatywnego zarówno dla klientów, jak i dla agencji. Dobór talentów z tego rodzaju agencjach jest ściśle powiązany ze świadczonymi formami przekazu reklamowego, aranżacji, scenerii oraz nośników medialnych.
- Butiki kreatywne – takie agencje świadczą pojedyncze usługi, ale zwykle na wysokim poziomie. Specjalizują się w wąskiej dziedzinie, bardzo często występują w roli podwykonawców. Nie obsługują klientów kompleksowo. Do tego grona można zaliczyć np. agencje copywriterskie, które dostarczają wyłącznie szeroko pojęty content, ale już np. nie projektują stron www.
- Agencje a la carte – amerykanie twierdzą, że taka agencja obsługuje średnich klientów i dopasowuje swoją ofertę do ich oczekiwań. W polskich warunkach nazywa się to mniej elegancko, ale do tego jeszcze wrócimy.
- Agencja „z notatnika” – prawdopodobnie jest to najliczniej reprezentowana kategoria agencji interaktywnych w naszym kraju. Takie agencje to firmy jednoosobowe, w których za wszystko odpowiada właściciel. Najczęściej specjalizuje się w danym zakresie usług, np. tworzy strony www lub projektuje logotypy. Bazuje na sieci kontaktów i pozyskuje klientów głównie z polecenia.
Działy agencji reklamowych
Struktura organizacyjna agencji reklamowej zależy od różnych czynników, takich jak: wielkość firmy, liczba osób zatrudnionych przez firmę oraz ilość i wartość kont pozyskanych przez firmę. Jednak w strukturze organizacyjnej Agencji Reklamowej wyróżniamy działy:
- Dział zleceń – odpowiada za relacje pomiędzy klientem a agencją. Działem kieruje account manager (inaczej opiekun klienta), któremu podlegają account supervisor (pracownik działu obsługi klienta, zastępca account managera) pracownicy tego działu uzyskują od klienta informacje dotyczące produktu, budżetu przeznaczonego na reklamę oraz celów marketingowych przedsiębiorstwa. Uzyskane informacje zapisuje się w dokumencie zwanym briefem, na jego podstawie dział zleceń współpracuje z działami kreacji i produkcji, czuwając nad całym projektem i koordynując poszczególne zadania: pracownicy działu zleceń dokonują prezentacji proponowanych produktów reklamowych dla klienta.
- Dział marketingowy – zajmuje się badaniem rynku i potencjalnych klientów dla towaru. W tym dziale powstają analizy medialne i marketingowe, które są podstawą do opracowania tzw. media planu, opisującego najkorzystniejsze sposoby dotarcia do klienta, a także zasięg, częstotliwość i długość nadawania reklamy, analizowane są też narzędzia promocji, które wesprą sprzedaż produktu, np. promocja sprzedaży.
- Dział finansowy – określa się w nim wysokość nakładów na reklamę. Aby osiągnąć założone cele: dział opracowuje najbardziej optymalne strategie wykorzystywania środków finansowych.
- Dział kreacji – odpowiada za artystyczne projekty reklam, które powstają w agencji. Pracują tam: copywriter (zajmujący się tworzeniem tekstów, haseł i sloganów reklamowych) web designer (projektuje strony internetowe), graficy (odpowiedzialni za wizualizację reklamy)
- Dział mediów – pracuje w nim media planner odpowiedzialny za analizę rynku mediów i planowanie kampanii reklamowej oraz media buyer (odpowiadanie za dokumentowanie wydatków ponoszonych za media). Rezultatem pracy tego działu jest media plan, czyli dokument zawierający szczegółowy rozkład emisji reklam w poszczególnych mediach podczas trwania kampanii reklamowej.
- Dział produkcji reklamy – odpowiada za przygotowanie materiałów reklamowych do publikacji. Do obowiązków pracowników tego działu należy kontrola jakościowa reklam, współpracując z działem kreacji, informują o powstających trudnościach technicznych związanych z realizacją projektów.
Sposoby rozliczenia z agencją reklamową
Sposób wynagradzania agencji reklamowej jest uzależniony od zakresu świadczeń. Podstawowe formy wynagradzania agencji to:
- prowizja od mediów – prowizja od wielkości ceny zakupu medium przez reklamodawców
- marża od produkcji – zwykle wartości produkcji zalecanej przez agencję w imieniu reklamodawcy osobom trzecim. Działania te zwykle obejmują zarówno przygotowanie samego przekazu, jak i wszelkie działania podwykonawców, np. ekspozycję w miejscu sprzedaży, specjalne projekty itp.
- opłaty zadaniowe – są to kwoty ustalane każdorazowo od czynności reklamowych, realizowanych przez agencję reklamową, np. kreacja projektu przekazu, działania w ramach public relations w tym zakresie itp.
wynagrodzenie od wyników – w przypadku realizacji dużych kampanii reklamowych, pozwalających na rzetelny pomiar stopnia realizacji wyznaczonych działań przez agencję, np. analizując wskaźniki skuteczności reklamy.